26.3.05
ciencia nomada y compagnon gótico
Ciencia Nómada vs. Ciencia Real o Ciencia Imperial
Existe un tipo de ciencia, o un tratamiento de la ciencia, difícilmente clasificable, y cuya historia tampoco es fácil de seguir. No son "técnicas", según la acepción habitual. Tampoco son ciencias en el sentido real o legal establecido por la historia. - Su modelo es hidráulico
- Es un modelo de devenir y heterogeneidad
- De la línea al flujo, de la turba al turbo
- Es un modelo problemático, y ya no teoremático: las figuras solo son consideradas en función de los afectos que se producen en ellas, secciones, ablaciones, adjunciones, proyecciones. Mientras que el teorema es del orden de las razones, el problema es afectivo, e inseparable de las metamorfosis, generaciones y creaciones de la propia ciencia.
Diríase que toda ciencia nómada se desarrolla excéntricamente, y que es muy diferente de las ciencias reales o imperiales. Es mas, esa ciencia nómada no cesa de ser “bloqueada”, inhibida, o prohibida por las exigencias y las condiciones de la ciencia de Estado. Arquímedes, vencido por el Estado romano, deviene un símbolo. Pues las dos ciencias difieren por el modelo de formalización, y la ciencia de Estado no cesa de imponer su forma de soberanía a las invenciones de la ciencia nómada; solo retiene de la ciencia nómada aquello de lo que se puede apropiar, y, con el resto , crea un conjunto de recetas estrechamente limitadas, sin estatuto verdaderamente científico, o simplemente lo reprime y lo prohíbe.
Hay un ritmo mesurado, cadencioso, que remite a la circulación de un río entre sus márgenes o a la forma de un espacio estriado; pero también hay un ritmo sin medida, que remite a la fluxión de un flujo, es decir a la forma en la que un fluido ocupa un espacio liso.
Los trabajos de Anne Querrien permiten localizar dos de esos momentos, uno con la construcción de las catedrales góticas en el siglo XXll, otro con la construcción de los puentes en los siglos XVlll y XIX.
Su compagnon, el monje albañil Garin de Troyes, invoca una lógica operatoria del movimiento que permite al "iniciado" trazar, luego cortar los volúmenes en profundidad en el espacio, y hacer que "el trazo produzca la cifra". No se representa, se engendra y se recorre.
Habría que oponer dos modelos científicos, como hace Platon en el Timeo. Uno se denominaría Compars y el otro Dispars. El Compars es el modelo legal o legalista adoptado por la ciencia real. La búsqueda de layes consiste en extraer constantes, incluso si estas constantes tan solo son relaciones entre variables (ecuaciones).
Pero el Dispars como elemento de la ciencia nómada remite a material-fuerzas más bien que a materia-forma. Ya no se trata exactamente de extraer constantes a partir de variables, sino de poner las variables en estado de variación continua.
El nómada es un vector de desterritorialización.
El desierto de arena y el de hielo se describen en los mismos terminos: en ellos ningúna línea separa la tierra y el cielo; no existe distancia intermedia, perspectiva ni contorno, la visibilidad es limitada; y sin embargo hay una topología extraordinariamente fina, que no se basa en puntos u objetos, sino en haecceidades, en conjuntos de relaciones (vientos, ondulaciones de la nieve, canto de la arena o chasquido del hielo); es un espacio táctil, o más bien "háptico", y un espacio sonoro, mucho más que visual...
Mil Mesetas / Capitalismo y Esquizofrenia por Gilles Deleuze y Felix Guattari
Capitulo 12: (año 1227) TRATADO DE NOMADOLOGÍA: LA MÁQUINA DE GUERRA
welcome to the buckymap puzzle!
Un juego de rompecabezas virtual con el mapa dimaxion de Bucky Fuller
To play you'll need Safari, Internet Explorer 5 or higher,
Netscape Navigator 7 or higher, and JavaScript enabled.
A screen-resolution of 1024 x 768 pixels or more is recommended.
Operating Manual For Spaceship Earth
Operating Manual For Spaceship Earth 1 2 3 4 5 6 7 8
2. origins of specialization
"...The topmost Great Pirates’ Leonardos discovered-both in their careful, long-distance
planning and in their anticipatory inventing‹that the grand strategies of sea power made it
experimentally clear that a plurality of ships could usually outmaneuver one ship. So the
Great Pirates’ Leonardos invented navies. Then, of course, they had to control various
resource-supplying mines, forests, and lands with which and upon which to build the ships
and establish the industries essential to building, supplying, and maintaining their navy’s ships.
Then came the grand strategy which said, "divide and conquer." You divide up the other man’s ships in battle or you best him when several of his ships are hauled out on the land
for repairs. They also had a grand strategy of anticipatory divide and conquer. Anticipatory
divide and conquer was much more effective than tardy divide and conquer, since it enabled
those who employed it to surprise the other pirate under conditions unfavorable to the latter, So the great top pirates of the world, realizing that dull people were innocuous and that the only people who could contrive to displace the supreme pirates were the bright ones, set about to apply their grand strategy of anticipatory divide and conquer to solve that situation comprehensively..."
"..
The Great Pirate came into each of the various lands where he either acquired or sold goods profitably and picked the strongest man there to be his local head man. The Pirate’s picked man became the Pirate’s general manager of the local realm. If the Great Pirate’s local strong man in a given land had not already done so, the Great Pirate told him to proclaim himself king. Despite the local head man’s secret subservience to him, the Great Pirate allowed and counted upon his king-stooge to convince his countrymen that he, the local king, was indeed the head man of all men ‹the god-ordained ruler. To guarantee that sovereign claim the Pirates gave their stooge-kings secret lines of supplies which provided everything required to enforce the sovereign claim. The more massively bejeweled the kings gold crown, and the more visible his court and castle, the less visible was his pirate master.
The Great Pirates said to all their lieutenants around the world, "Any time bright young people show up, I’d like to know about it, because we need bright men." So each time the Pirate came into port the local king-ruler would mention that he had some bright, young men whose capabilities and thinking shone out in the community. The Great Pirate would say to the king, "All right, you summon them and deal with them as follows: As each young man is brought forward you say to him, ’Young man, you are very bright. I’m going to assign you to a great history tutor and in due course if you study well and learn enough I’m going to make you my Royal Historian, but you’ve got to pass many examinations by both your teacher and myself.’" And when the next bright boy was brought before him the King was to say, "I’m going to make you my Royal Treasurer," and so forth. Then the Pirate said to the king, "You will finally say to all of them: But each of you must mind your own business or off go your heads. I’m the only one who minds everybody’s business.’ "
And this is the way schools began‹as the royal tutorial schools. You realize, I hope, that I am not being facetious. That is it. This is the beginning of schools and colleges and the beginning of intellectual specialization. Of course, it took great wealth to start schools, to have great teachers, and to house, clothe, feed, and cultivate both teachers and students. Only the Great-Pirate-protected robber-barons and the Pirate-protected and secret intelligence-exploited international religious organizations could afford such scholarship investment. And the development of the bright ones into specialists gave the king very great brain power, and made him and his kingdom the most powerful in the land and thus, secretly and greatly, advantaged his patron Pirate in the world competition with the other Great Pirates.
But specialization is in fact only a fancy form of slavery wherein the "expert" is fooled into accepting his slavery by making him feel that in return he is in a socially and culturally preferred, ergo, highly secure, lifelong position. But only the king’s son received the Kingdom-wide scope of training.
However, the big thinking in general of a spherical Earth and celestial navigation was retained exclusively by the Great Pirates, in contradistinction to a four-cornered, flat world concept, with empire and kingdom circumscribed knowledge, constricted to only that which could be learned through localized preoccupations. Knowledge of the world and its resources was enjoyed exclusively by the Great Pirates, as were also the arts of navigation, shipbuilding and handling, and of grand logistical strategies and of nationally-undetectable,therefore effectively deceptive, international exchange media and trade balancing tricks by which the top pirate, as (in gambler’s parlance) "the house," always won..."
http://www.bfi.org/operating_manual.htm#2%20origins%20of%20specialization
GLOWLAB: The Supernatural Method for Location based Experience
Bienvenidos Psicogeografos del Hemisferio al nuevo Web Site de GLOWLAB!
Welcome to the new Glowlab -- we're now a bi-monthly magazine for psychogeography and contemporary art.
Quick links, in case you're looking for: the Conflux festival
the Xanadu discussion
Psychogeography is an open and highly experimental discipline concerned with the ways in which the geographic environment affects emotions and behavior. The Situationists first coined the term psychogeography in the 1950s. They explored the city by engaging in “dérives” or observational drifts with the intention of discovering new perspectives on urban life. Current approaches to psychogeography vary, and include artistic, political, philosophical and scientific work in fields ranging from architecture to street art. Glowlab is particularly interested in the psychogeographic elements of contemporary public-space art, including performance, documentary work, film/video and urban research. We aim to bring together diverse perspectives on emerging methods and practice of psychogeography.
Glowlab was founded in 2002 by Brooklyn artist Christina Ray, and in the first year hosted a group exhibition, an audio/video performance and several walking experiments in New York and Germany. In 2003 we produced the first annual Conflux, a festival and conference in New York dedicated to current artistic and social investigations in psychogeography, held at community art and activist center ABC No Rio. In May 2004, the second annual Conflux took place at PARTICIPANT INC on the Lower East Side. The event grew to include over 50 artists from around the world who engaged in a wide variety of public-space projects, lectures, performances and audio events over the course of four days. In lieu of a 2005 Conflux, we've chosen to focus on our online efforts by rebuilding our website. Glowlab.com is now a web-based magazine for psychogeography, with projects developed by our core contributors in response to a new theme every two months.
Glowlab has worked with organizations including Creative Time, Parsons School of Design, the New Museum of Contemporary Art and Intel’s Berkeley Research Lab. Our projects have been featured extensively online and in publications such as the New York Times, The Los Angeles Times, The Village Voice, Time Out, New York Press, and Utne, PDN and Flash Art magazines.
Psychogeography with a deck of cards and your own two feet.
Psychogeography can be broadly defined as the study of how physical surroundings affect mood and behavior. Explorers who wander the world as psychogeographers have various motivations — political, artistic, scientific, technological, philosophical, historical. There are those who engage in demographic research, social protest or the documentation of overlooked spaces. Others study patterns of movement and navigation by setting specific parameters for constrained walks. Audio/visual artists and writers who use the landscape as raw material gather objects, data and recordings, and often alter their cities by means of stickers, graffiti, performance or intervention. Some psychogeographers use GPS receivers to locate hidden caches or make drawings in the landscape. High-speed networks and wireless devices are also being used as psychogeographic tools. Areas of related activity include urban planning, cartography, gaming, virtual environments, the creation of mazes and labyrinths and urban code (tagging, warchalking, hobo signs). Finally, there are always those who stroll, drift and wander simply for the pleasure of turning the next corner...
Taking a cue from those working in generative/algorithmic psychogeography, Glowlab recently constructed a method with limited rules that generates diverse results. 'Shuffle' incorporates various sub-genres of psychogeography in a set of instructions printed as a deck of cards. At the start of a Shuffle session, participants (working alone or in groups) are given identical decks of cards stacked in numerical order. Each group shuffles the cards to randomize the order of their walk, starts walking in any direction, turns over the first card and follows the instructions. Examples of the instructions include "Walk in the shadows," "Look for codes or symbols in this area," "Write a slogan on the sidewalk," "Note any surveillance cameras in this area," "Sit on the curb and do nothing," "Eavesdrop," and "Keep walking straight ahead." Cards are 'played' in succession for a set amount of time, after which there is a gathering at a nearby location for refreshments and discussion.
The first Shuffle session took place in Brooklyn on 21 September, 2002. Results, photographs and other documentation can be found here.
METAPHORIC ROCKS
A Psychogeography of Tourism and Monumentality
From Tourism to Solonism
A review of our disciplinary resources reveals that in fact there are many significant points of overlap between the arts and tourism. Take for example the case of Solon, one of the wisest of the Ancient Greeks, who is said to be both the first theorist and the first tourist. "The Greeks," Wlad Godzich explains,"designated certain individuals to act as legates on certain formal occasions in other city states or in matters of considerable political importance. These individuals bore the title of theoros and collectively constituted a theoria. They were summoned on special occasions to attest the occurrence of some event, to witness its happenstance, and to then verbally certify its having taken place" (Godzich). Others could see and make claims, but these would have merely the status of "perceptions"; only the report of the theoria provided certainty, certifying the attested event such that it could be treated as fact. "What it certified as having been seen could become the object of public discourse."
Travel was an essential element of archaic theoria. Herodotus noted that theoria was the reason for Solon's visit to the ruler of Lydia. "Originally theoria meant seeing the sights, seeing for yourself, and getting a worldview," E. V. Walter comments. "The first theorists were 'tourists'--the wise men who traveled to inspect the obvious world. Solon, the Greek sage whose political reforms around 590 B.C. renewed the city of Athens, is the first 'theorist' in Western history" (Walter). This theoria "did not mean the kind of vision that is restricted to the sense of sight. The term implied a complex but organic mode of active observation--a perceptual system that included asking questions, listening to stories and local myths, and feeling as well as hearing and seeing. It encouraged an open reception to every kind of emotional, cognitive, symbolic, imaginative, and sensory experience." Nor was the travel of a theoros always a response; it could also be a probe. The motive for Solon's visit to Lydia, where he went "to see what could be seen," was "curiosity": "and it was just this great gift of curiosity, and the desire to see all the wonderful things--pyramids, inundations, and so forth--that were to be seen that enabled the Ionians to pick up and turn to their own use such scraps of knowledge as they could come by among the barbarians"(Burnet).
In one of the founding works in the history of method, the Timaeus, Plato tells the story that is the origin of the legend of Atlantis. On his visit to Egypt, Solon learned from an Egyptian priest that the original Athenians had defeated the empire of Atlantis in its attempt to conquer all the Greeks. The story had been lost when Athens was destroyed in the same cataclysm that sunk Atlantis, and it is retold in the Timaeus as part of Plato's effort to understand how to put into practice the principles of a just state outlined in the Republic.
Let us take Solon, then, as the emblem of the FRE consultancy on tourism: in an improved tourism, the tourist will be a theoros,whose collective practice will constitute a theoria. It might be useful to coin a neologism to name this new vacationing--"soloning" --and its practitioners-- "solonists." The solonist is a tourist functioning as "witness."
dont miss a sec
the panopticon loo
thanks to marisol for sending this my way. on "exhibit" right now in london is the installation "dont miss a sec", a glass-enclosed toilet in the middle of a sidewalk near the thames river. yea...in the middle of the sidewalk. the installation, which was designed by italian-born monica bonvicini, utilizes a special glass that is completely opaque from the exterior, but clear from the interior. it plays on the notion of the public voyeur and takes cues from jeremy benthams original idea for the panopticon, a prison layout where a central glass tower surrounded by the cells would be able to watch the inmates at all times. foucault expounded upon this in his book, "discipline & punish: the birth of the prison". the idea was to strip privacy away from the inmates and to centralize authority in the "omnipotent" glass tower. the glass box, while similar in ideology, is actually a subverted form of benthams intention, where the power of voyeur is given to that which is usually voyeured. while most people would try and peer into the prominent box to see someone pee (sick bastards), its actually the person inside that can watch unobstructed everybody around them.
i think while the exhibit explores interesting notions of the public and private, i wouldnt be one to take a whiz inside the box anytime soon. its not necessarily the privacy issue (im sure its a 100% opaque from the exterior). its the fact that while inside, youre still staring at faces staring back at you thats unsettling. bathroom time for me is zen...undisturbed and sacred. strangers with their faces peering towards you (but not at you) is not zen. and whether they were staring specifically at you or not, your perceived notion while being able to see thru the glass around you is that its still very much public (albeit an internalized publicity). besides, the activities inside the bathroom arent purely a visual one. i hope they sound-proofed that thing...
Psicoarquitectura de la Seguridad Democratica
Panopticon
-
- Morals reformed - health preserved - industry invigorated instruction diffused - public burthens lightened - Economy seated, as it were, upon a rock - the gordian knot of the Poor-Laws are not cut, but untied - all by a simple idea in Architecture!-
- Jeremy Bentham[1]
The Panopticon is a type of prison building designed by the philosopher Jeremy Bentham. The concept of the design is to allow an observer to observe (-opticon) all (pan-) prisoners without the prisoners being able to tell if they are being observed or not, thus conveying a "sentiment of an invisible omniscience".
The architectural figure "incorporates a tower central to an annular building that is divided into cells, each cell extending the entire thickness of the building to allow inner and outer windows. The occupants of the cells . . . are thus backlit, isolated from one another by walls, and subject to scrutiny both collectively and individually by an observer in the tower who remains unseen. Toward this end, Bentham envisioned not only venetian blinds on the tower observation ports but also mazelike connections among tower rooms to avoid glints of light or noise that might betray the presence of an observer." [2]
Bentham derived the idea from the plan of a factory designed for easy supervision, itself conceived by his brother Samuel who arrived to it as a solution to the complexities involved in the handling of large numbers of men. Bentham supplemented this principle with the idea of contract management, that is, an administration by contract as opposed to trust, where the director would have a pecuniary interest in lowering the average rate of mortality. The Panopticon was intended to be cheaper than that of the prisons of his time, as it required less staff; "Allow me to construct a prison on this model," Bentham requested to a Committee for the Reform of Criminal Law, "I will be the gaoler. You will see [...] that the gaoler will have no salary -- will cost nothing to the nation." As the watchmen cannot be seen, they need not be on duty at all times, effectively leaving the watching to the watched.
Bentham devoted a large part of his time and almost his whole fortune to promote the construction of a prison based on his scheme. After many years and innumerable political and financial difficulties, he eventually obtained a favourable sanction from Parliament for the purchase of a place to erect the prison, but in 1811 and after the King refused to authorize the purchase of the land, the project was finally aborted. In 1813 he was awarded a sum of £23,000 in compensation for his monetary loss which, however, did little to alleviate Bentham's ensuing unhappiness for the miscarriage.
While the design did not come to fruition during Bentham's time, it has been seen as an important development. For instance, the design was invoked by Michel Foucault (in "Discipline and Punish") as metaphor for modern "disciplinary" societies and its pervasive inclination to observe and normalize. Foucault proposes that not only prisons but all hierarchical structures like the army, the school, the hospital and the factory have evolved through history to resemble the Bentham's Panopticon. The notoriety of the design today (although not its lasting influence in architectural realities) stems from Foucault's famous analysis of it.
The Panopticon influenced the design of Pentonville Prison, Armagh Gaol [1] (http://www.bbc.co.uk/history/programmes/restoration/profiles/?6), Eastern State Penitentiary [2] (http://www.easternstate.org/tour/index.html), and several other Victorian prisons.
The Panopticon was likewise later suggested as an "open" hospital architecture: "Hospitals required knowledge of contacts, contagions, proximity and crowding... at the same time to divide space and keep it open, assuring a surveillance which is both global and individualising", 1977 interview (preface to French edition of Jeremy Bentham's "Panopticon").
Critics argue this technology and philosophy could be expanded to society as a whole. Many areas have seen an incremental creep of video camera surveillance such as at stoplights and in city downtowns like London where video cameras are used to reduce the risk of terrorism. In totalitarian societies, panopticon systems could lead to oppressive Orwellian conditions.
The Panopticon is also the name given to the citadel of an extraterrestrial race known as the Time Lords, in the British science fiction television series Doctor Who.
25.3.05
Humbolt-iando
Humboldt arriba a SantaFe
alcanza la vista. Aún cuando uno esté muy preparado para esta escena natural, no se
asombra menos de encontrar a esta altura una planicie tan parecida a las marinas. Uno
ha pasado cuatro días encerrado en desfiladeros en los que a duras penas cabe el
cuerpo de la mula;
Los ojos están acostumbrados a los espesos bosques, precipicios y montes rocosos y
de repente ve ilimitados campos de trigo en la planicie sin árboles. Y exactamente a esa
altura, a la altura de los más altos Pirineos, el Canigou, en esa atmósfera encarecida
han levantado los hombres una gran ciudad... En esta planicie se encontraron por
casualidad, sin acuerdo, 3 Conquistadores en 1535, Federman y Belalcázar desde el sur
y el osado Gonzalo Jiménez de Quesada desde el Opón, este último por caminos ahora
desconocidos y que no han vuelto a ser pisados, después de que saliendo de Santa
Marta, había pasado 6 meses sobre barcos de quilla en el Río Magdalena, y ya al querer
abandonar la expedición, fue animado a continuar en el Opón, debido a esta sal gema
que anunciaba la presencia de minas, y por malinterpretadas noticias acerca del Dorado
y de la Laguna de Guatavita. La mayoría de sus acompañantes murieron de hambre en
el camino entre Opón y la elevada planicie de la sábana de Bogotá, ellos se comieron
los cueros sobre los que dormían... En esta planicie disputaron los conquistadores por el
premio del Emperador y sin tener en cuenta la distancia, decidieron buscar en Viena al
Emperador para que zanjara la disputa... Qué ideas, despierta la vista de estas
praderas. Aun cuando estos trigales sonríen amablemente al europeo, sin embargo la
meseta tiene un carácter serio, triste y aún monótono a causa de la falta total de árboles
y la severidad del clima. Al Oriente se divisa una cadena de montañas a cuyos pies está
situada la capital.
En Santa Fé, la expectativa por nuestra llegada fue singularmente excitada. Yo había
escrito desde Turbaco al famoso Mutis que el sólo deseo de verle y de admirar su obra
me habían movido a preferir el camino por Popayán al inmensamente más corto por
Panamá y Guayaquil. Este sacrificio (y en realidad a causa del río Magdalena, no fue
pequeño) movió al Señor Mutis y a sus amigos a movilizar todo para proporcionamos un
recibimiento honroso. Habían situado botes a todo lo largo de todo el camino a partir de
Guaduas, para conocer el día de nuestra llegada. La fiebre de Bonpland y nuestra
permanencia en Guaduas hicieron que Don Pedro Groot y sus amigos nos esperaran
durante 10 días en Facatativá. Tan pronto como en el alto del Roble salimos del bosque
a la ilimitada planicie (las sabanas de Bogotá), ya encontramos carruajes y caballería
para continuar más cómodamente el viaje. De hecho, uno se asombra de encontrar en la
cumbre de una montaña de unas 1870 toesas de altura, coches de Londres con
resortes, y en la ciudad una cantidad de barómetros, termómetros, máquinas de
electrización, en la casa de Mutis telescopios acromáticos, que fueron enviados a
Londres en reparación y los cuales recorrieron felizmente el enorme camino dos veces.
A cuántos accidentes están expuestos todos estos instrumentos en el río Magdalena y
en el camino rocoso de Honda al Roble a veces apenas de 7 pulgadas de amplitud.
Ciudad de Santa Fé.
mientras que hubiera podido buscarse una mejor situación en toda la planicie. Pero los
conquistadores se dejaron guiar por el azar, siguieron especialmente a los indios y
solamente aumentaron las ciudades que ya encontraron. Es una empresa realmente
singular, el establecerse en la cima de una montaña de 1.370 toesas de altura, en una
altura que sobrepasa las crestas de los Pirineos, en una región que aún lleva todas las
huellas de su condición anterior. El extenso suelo los depósitos de sílice redondeado, las
rocas que, como las de Facatativá y Suba, se elevan en la planicie en forma de islas,
todo denuncia la existencia de un lago extinguido. Los pantanos de los alrededores de
Bogotá y Fontibón son también restos de aquel antiguo depósito de agua, y en la época
de lluvia las aguas inundan aún hoy de tal forma la planicie, que sin gran esfuerzo podría
construirse alrededor de Santa Fé un lago mexicano. En un clima menos frío, la cercanía
de estas aguas estancadas (lagunetas de Bogotá) llenas de plantas palustres en
descomposición, sería muy desventajosa. Pero el frío se opone mucho a todo desarrollo
de gases por mucho que la reducida presión de la atmósfera lo promueva, y los
habitantes de Santa Fé sufren menos de fiebres que de ataques reumáticos, hidropesía
y tabardillo (fiebres inflamatorias). En las zonas cálidas (Cartagena, Guaira, Llanos,
aparecen las inflamaciones por la acción del calor del sol. Aquí en el clima frío la causa
parece ser la falta de contrapresión del aire exterior sobre los vasos, la turgencia de los
mismos en el delgado aire de las montañas.
Las más antiguas revoluciones del cuerpo de la tierra pueden siempre ser buscadas en
los mitos religiosos de los pueblos. Aun cuando la incomprensión y la incuria de los
conquistadores españoles nos han conservado poco de la antigüedad india (los monjes
quemaron todo, aborrecieron sin analizar, porque consideraron todo obra del demonio, y
los soldados fundieron todos los ídolos y símbolos), sinembargo aún se puede reconocer
la antigua condición de las Sabanas de Bogotá en lo poco conservado. El Adelantado
Don Gonzalo Jiménez de Quesada (yo ví a uno de sus descendientes no lejos de
Soacha, andar descalzo detrás de una manada de cerdos), escribió, como Julio Cesar,
sus propios hechos; conté sobre los indios, lo que vio y lo que entendió por medio de
intérpretes. El era un héroe ágil, indómito, joven y vanidoso. Un vestido de terciopelo de
color escarlata, con el que se presentó a mal tiempo ante el Emperador en el luto de la
corte, hizo que el conquistador de un nuevo reino perdiera la gracia del Emperador. Un
joven guerrero tan vanidoso no estaba, pues, capacitado para descifrar los misterios
ricos en símbolos de los indios, y el Obispo de Panamá, Don Lucas Fernández
Piedrahíta, que utilizó el manuscrito de Quesada, estaba aún menos capacitado para
transmitirnos hechos genuinos. Pero sabemos por lo que nos refirieron aquellos
historiadores, que entre los pobladores de las grandes mesetas de las montañas
(Sabanas de Bogotá), entra los Muiscas, Calimas, Panches y Natagaimas, reinaban los
siguientes mitos:
Mitología Local descrita por von Humboldt
Los pueblos de esta región montañosa vivían bárbaros y salvajes!, sin divisiones de
credo ni políticas, cuando desde la llanura (es decir desde el este) llegó un taumaturgo
de larga barba y los cabellos partidos sobre la frente, descalzo pero con los hombros
cubiertos. Los viejos lo llama Bochica o Nemqueteba (seguramente idéntico con
Nemterqueteba, como Zué y Xué lo son, Acosta 1849, p. 208) o Zué, otros afirman que
estos nombres designan a 3 extranjeros barbados que penetraron a esta región
montañosa en épocas diferentes. Bochica (quizá un símbolo astronómico del sol) trajo
consigo una mujer de gran belleza, a la cual la tradición da así mismo la misteriosa
cantidad de 3 nombres, Chía, Yubecayguaya o Huythaca, la mujer (Pandora?) se le
opuso y sedujo al pueblo a funestos vicios. ¿No son estos símbolos de dos principios,
del intento de hombres salvajes de derivar de dos fuentes lo bueno y lo malo? La mujer
causante de las desgracias logró por medio de sus artes de magia, que el río Funza
creciera omnipotente (por crecimiento del río Sono y Tibitó, afluentes del Funza, Acosta
1848, p. 196) y convirtió las hermosas, entonces habitadas sabanas de Bogotá, en un
lago. Los habitantes se refugiaron en las altas montañas. Mitos de una inundación local,
marea deucalionistica y oguigística, cuya tradición he encontrado por todas partes en El
Orinoco y Erevato y en Río Negro, entre los indios selváticos independientes. Bochica,
encolerizado con la mujer, desterró a la Huythaca de la tierra y la convirtió en la luna,
que apenas nació entonces, y a la que ordenó, en castigo por la desgracia ocasionada, a
aparecer solo de noche. Los indios de Ubaque añaden a esto, que Huythaca se desposó
con el Vaqui o el capitán de los demonios y que convertía a los hombres en animales
feroces. Bastante natural el atribuir a la luna y a una mujer astuta todas las
fantasmagorías nocturnas. Pero Bochica (el principio bondadoso) se compadeció de los
pueblos, golpeó en Canoas sobre las rocas y abrió un camino a las aguas, el lago de
Bogotá se escurrió, el espumante Salto de Tequendama se formó en ese entonces, y la
planicie se volvió habitable como antes. Bochica, el creador del culto al sol, se retiró a un
páramo en Sogamoso donde vivió cinco veces veinte veces veinte a 2.000 años y
después de su muerte se trasladó al cielo.
La región en la cual vivió Bochica durante 2.000 años se llama Iraca, el oeste de Tunja,
la hermosa llanura a lo largo del río Sogamoso. (el nombre de Sogamoso fue inventado
erróneamente por los españoles, porque el ultimo pontífice de Iraca se llamaba
Sogamuxi). Iraca fue la Palestina de los cristianos y la Meca de los mahometanos. Los
indios venían de todas partes en peregrinación a esta ciudad santificada por Bochica y
84
en medio de la guerra los príncipes amparaban a estos peregrinos. Bochica, también
llamado ldacanças, creó, además del culto al sol, una forma de gobierno, en la cual, sin
embargo, el príncipe espiritual no era al mismo tiempo príncipe terrenal, como en Perú y
Schina (?). Puesto que encontró a los cabecillas indígenas (así dice la leyenda) en
pugna, les aconsejó elegir un comandante como jefe de todos, y puesto que todos se
confiaron a su elección, nombró a Huncahua (se deriva del nombre Hunca o Tunja), un
hombre justo querido por todos, quién dominó todas las provincias desde San Juan de
los Llanos hasta Vélez y generalizó la lengua chibcha. El vivió 250 años y sus
descendientes se llamaron Zaques, así como se llamaron Zipas los príncipes de Bogotá
sometidos a él. Además de estos zaques, Bochica encargó a un Sumo Sacerdote y a
cuatro Electores de las naciones de Tobaza o de Firavitoba, dos tribus elegidas, (los
jefes de los indios Gámeza, Busbanca, Pesca y Toza) para que nombraran al Pontífice
de Iraca. Estos Pontífices nombrados por Bochica como sus representantes temporales
tenían poderes milagrosos. Ellos convertían a los hombres en serpientes, dominaban
sobre las tormentas y las lluvias, y la gente so dirigía a ellos con presentes para implorar
la bendición de la divinidad. Así el jefe terrenal era el Zaque hereditario y el sacerdote (el
sacerdote del sol) de Iraca.
La vanidad europea pretende que hombres de Laponia emigraron a Norte-América. Los
mejicanos tenían tradiciones contrapuestas. Quezalcoal, el Amo de las 7 cuevas del
Nautlacas y rey de 7 naciones, las cuales establecieron la Monarquía mejicana,
abandonó México y se dirigió hacia el este para conquistar nuevas regiones y profetizó
que sus descendientes regresarían alguna vez del este para transformar la forma de
gobierno de México. Esto según Montezuma en la primera visita que hiciera a Cortés.
Solís, Historia de Nueva España. Tomo 1 pág. 376.
Uno tiene que sorprenderse de ver como arriban coches ingleses con resortes a esta
planicie montañosa (1.370 toesas de altura), cómo están llenas todas las casas de Santa
Fé de soberbios espejos, barómetros, termómetros. A qué peligros están expuestas
estas cosas en el río y de nuevo en el camino de Honda a Santa Fé con 14 pulgadas de
ancho. Los artículos de vidrio son por consiguiente tan caros que un tubo de barómetro
es comprado aquí por 2 piastras.
Antes de la conquista los indios llamaban Cundinamarca al Reino de Nueva Granada,
parece un nombre nórdico. Laches en la ribera occidental del Sogamoso, única nación
en la que era permitida una clase de pederastia. Como en esta nación guerrera sólo
trabajaban las mujeres, cuando una mujer paría 5 varones uno detrás de otro, ella (en la
12ava. luna de edad del varón) podía educar a uno de los varones como si fuera una
muchacha. Así esta muchacha se llamaba Cusmo, con ropa femenina, e imitando con tal
exactitud las maneras femeninas que el más sutil fisiognomista se habría equivocado.
Los hombres se casaban con estas Cusmos, prefiriéndolas a las mujeres verdaderas, y
apenas después del establecimiento (fundación) de la Real Audiencia en Santa Fé fue
posible obligar a los Cusmos a vestirse como hombres. (El legislador de los Laches
trataba de aumentar la clase de las personas que trabajaban...)
Los Laches creían que los hombres eran convertidos en piedra después de la muerte, y
que las piedras resucitarían nuevamente como hombres. Piedras de Deucalión...
Los conquistadores hallaron a las naciones Mozca, Guane (alrededor de Vélez), Muzo y
Calima, que habitaban todas regiones montañosas frías, vestidos con ropas de algodón.
Los conquistadores no se sorprendieron poco, cuando llegaron a la alta planicie de los
Llanos de Bogotá, y en lugar de hombres desnudos, cómo habían encontrado cerca a
Santa Marta y en la desembocadura de Río Grande, vieron a los indios vestidos con
ropas finamente tejidas. Las ruanas son invención indígena. El frío obligó a los Mozcas a
trabajar, a vestirse. Campos cultivados, maíz, Chenopodium Quinoa, Solanum
85
tuberosum (llamado aquí turmas) habían sido cuidadosamente sembrados en las
montañas, con más cuidado que en las llanuras más cálidas, donde la naturaleza
produce todo por si misma y apenas si se necesita remover la tierra. Cuando uno viaja
de Suba a Zipaquirá ve aún huellas de antiguos campos indígenas cultivados, allí donde
los españoles han dejado todo sin cultivar o para guardar ganado. Si es cierto que antes
de la conquista vivían menos hombres que ahora en el Llano de Bogotá (ahora con
Santa Fé unos 60.000), lo cual es dudoso, entonces aquellos, aún a pesar de su
moderación en la comida, necesitaban más campos de cultivo. A ellos les faltaba el
grano que aquí madura mejor que el maíz, les faltaban las vacas y puesto que ellos
guerreaban eternamente con las naciones vecinas de las regiones más calientes, les
hacía falta la importación, que sólo ahora alimenta a aquellos 60.000 hombres. La
necesidad obliga a trabajar, el frío es necesidad, y la mezcla de zonas frías e
improductivas, planicies de 1.000 toesas de altura en medio de las regiones tropicales
más fructíferas, ha tenido seguramente la mayor influencia sobre la cultura humana en
América. Así como hordas humanas aisladas, expulsadas y obligadas a abandonar las
regiones tropicales, alcanzaron una cultura en las regiones nórdicas, que nunca
hubieran alcanzado en el mundo del trópico que no incita a ninguna clase de trabajo
(todo se ofrece por si mismo); así como estas hordas formadas y acrecentadas en el
norte descubrieron, reencontraron y conquistaron poco a poco su patria primitiva (el
mundo de las palmas), le transmitieron su cultura y sus necesidades, - así mismo creo
yo que se establecieron y se refugiaron en las zonas frías (planicies montañosas) del
mundo tropical familias aisladas, perseguidas por enemigos personales allí se educaron,
se acostumbraron al trabajo y a la vestimenta, habiéndose hecho poderosos
políticamente, descendiendo de las alturas, para conquistar las zonas más calientes que
los rodeaban, impusieron su cultura y sus necesidades a los vecinos más cálidos y
originalmente más inactivos. Tal es la influencia sobre la suerte humana y sobre la
formación humana que tiene la irregularidad de la superficie terrestre; ¡esta es la
influencia moral de las montañas! En el nuevo continente también observamos que
antes de la conquista, en las regiones en las que alternan zonas frías y calientes (Nueva
Granada, México y Perú), los habitantes habían alcanzado una cultura espiritual más
elevada que en las llanuras cálidas y uniformes de Guayana, Caracas, Orinoco, Río
Negro y Marañón, donde la naturaleza produce todo por sí misma voluntariamente, y
donde las montañas
Humbold sobre la Burundanga
arbórea de flores blancas (en Almaguer descubrimos otra más eficaz, de flores
amarillas). Por la tarde sus flores difunden un exquisito aroma. Los indios preparan una
bebida mágica con la semilla del Borrachero, unas veces para ver arder las Guacas
(túmbas que esconden tesoros de los antepasados indígenas), a veces para narcotizar
una muchacha y violarla. La bebida se llama Tongo. Cuando Quesada llegó a Nemocón
en el Llano de Funza con sus guerreros, los indios dieron maliciosamente a los
españoles la bebida embriagante del Borrachero. Quesada, (así lo dice el mismo en la
Historia de sus expediciones. Véase Piedrahíta, quién utilizó el MSS.), se asustó cuando
vio a todos los suyos, todo el ejército enloquecido y aletargado, sin encontrar la causa. A
la mañana siguiente recuperaron el sentido; sinembargo (agrega el tan ingenioso como
valiente joven en sus MSS), me parece, “como si nos hubiera quedado a todos una
buena porción de locura, pues que otra cosa puede ser sino locura guerrear contra
indios inocentes, y abandonar su patria para robar objetos sobre los cuales no se tiene el
menor derecho”. Una singular confesión en boca de un conquistador. El sacerdote que
daba los oráculos
Fitogeografia Humboldiana de la Psiquis Euro-Tropical
verde y agradable. (...) Estos bosques tienen un carácter grandioso, solemne y severo, por la fastuosidad y cantidad de vegetación, por la dimensión del gigantesco Bombax, Anacardio caracolí, Ficus indica...
En Casiquiare los tigres aúllan desde los árboles. Esta es la casa de los animales
de la clase de los monos y de las aves que viven eternamente sobre los árboles y no
conocen el suelo en que éstos están arraigados. Allí donde la materia orgánica
encuentra un espacio allí se extiende (Goethe, Metamorfosis) y estimulada
continuamente por la luz solar y el calor húmedo, sólo condiciones internas, (fruto y flor),
ponen término a esta expansión orgánica. Pero precisamente esta visión de plenitud,
este gigantismo de las formas, esta falta de lugares claros, esta medrosa oscuridad
impenetrable que causa aquellos techos de follaje, trae al espíritu serias y escalofriantes
emociones. A esta región del trópico le falta el amable carácter de nuestros praderas
alemanas, de nuestras campiñas nórdicas. Nosotros anhelamos casi un curso de ideas
más ligero, una naturaleza menos grandiosa, menos solemne y menos rica. De allí la
bienhechora impresión que hace a nuestro ánimo una isla de sauces, una ribera llena de
arbustos de mimosa pequeños y de hojas delicadas, una pradera de hierba cubierta de
palmos y tamarindos aislados. Sobre todo los sauces, una forma nativa tan fielmente
repetida como si fueran sauces de la ribera del Oder o del Sena. La naturaleza que dio a
los hombres un espíritu inquieto y una fiebre intermitente de emigrar sin descanso de
una zona a otra, la naturaleza ha mezclado la forma de las plantas tan amorosamente,
que en cada región, una hoja, una flor, un fruto, recuerdan al extranjero su lejana patria.
Qué agradable es esta remembranza, con cuánto gusto escucha el hombre cada voz de
la naturaleza, se reconoce incluso en los hombres que los agricultores del norte han
dado en todo el sur a los productos desconocidos para ellos. Los europeos han
encontrado en todas partes ciruelas, cerezas, aceitunas, manzanas... El más lejano
parecido de las plantas del trópico con las plantas de la patria ha sido captado por ellos.
El danés ve en todas partes abedules, abetos, sauces, y robles; el español olivos y
algarrobos (Ceratonia silliqua); a cada uno se le aparece en todas partes el cuadro de su
patria ante los ojos. Para llenar la fantasía con sueños agradables, el recién llegado da
el nombre de su ciudad natal al nuevo lugar de su residencia. Ríos, lagos y montañas,
todo el ambiente es saludado con nombres de la patria. Cada colina de Cataluña y de
Vizcaya, cada vega de Andalucía tiene su nombre hermano en ambas Indias. Así los
vástagos de aquellos pueblos, que una vez asombraron al mundo con sus
descubrimientos, españoles y portugueses, tienen la ventaja de encontrar en ambas
Indias no sólo su idioma y conciudadanos, sino también recuerdos de los productos y de
las relaciones locales de su patria.
Caribbean Images from the Latin American Library's Rare Book Collection
"VUE DE LA MAGDALENA" (COLOMBIA)From Gaspard Th�odore, comte de Mollien,
Voyage dans la Republique de Colombia, en 1823
Paris, A. Bertrand, 1824.
Humboldt: Sobre los Bogas y Remeros
tienen allí una terrible callosidad, y no utilizan plastrones de cuero hasta cuando (lo que
es muy raro), les aparecen heridas. Por suerte los hombres tienen poca predisposición al
cáncer del pecho. Los remeros son zambos, pocas veces indios y van desnudos a
excepción de guayuco; de fuerza hercúlea. Es muy pintoresco cuando estas figuras
bronceadas de fuerza atlética, avanzan poderosamente apoyados en la palanca. La
forma como se les hincha cada vez la vena yugular, como chorrean sudor diariamente
durante 18 horas en un clima cálido, ardiente, en la cuenca de un río en el que casi
nunca sopla un airecillo bienhechor que mueva los hojas. A pesar de lo admirable de
esta demostración de fuerza humana, yo hubiera deseado admirarla por menos tiempo.
No es que estos hombres despertaran compasión, pues aunque mal pagados (la comida
y un sueldo de 1 ½ real de plata diarios) son hombres libres, y al tiempo muy insolentes,
indómitos y alegres. Su eterna alegría, su buena nutrición ... todo esto disminuye el
sentimiento de compasión. Pero lo más enojoso es la bárbara, lujuriosa, ululante y
rabiosa gritería, a veces lastimera, a veces jubilosa, otras veces con expresiones
blasfemantes, por medio de las cuales estos hombres buscan desahogar el esfuerzo
muscular. Sobre este punto pueden realizarse aquí observaciones psicológicas no poco
interesantes. Como todo esfuerzo muscular grande descompone más aire en el pulmón,
que durante el reposo. El movimiento muscular es un proceso de oxidación en el que se
produce agua, ácidos... (Ver mi libro sobre los nervios, Parte 2). Para aspirar más aire en
los pulmones, es también necesario expeler más aire viciado. Por eso en el trabajo
pesado son muy naturales los quejidos y la emisión de sonidos. Si el trabajo (esfuerzo)
tiene cierta cadencia regular, (tala, perforación en minería, halar de las velas los
marinos), se añade un factor psicológico. El placer por la cadencia hace que los tonos
sean expresados en una forma más determinada, Hau, Hau... Ham, Ham... Halle, Halle...
Si se agrega todo lo imaginable, el inarticulado tono se convierte en canto y aún diálogo.
Así, mientras más pesado sea el trabajo, más rabiosa será la gritería que harán los
bogas, en la que la cadencia se verá a veces afectada por el capricho.
Ellos comienzan con un silbante has, has, has y terminan con prolijas blasfemias. Sobre
todo, cada arbusto de la orilla que pueden alcanzar con la palanca es saludado en la
forma más descortés, o el Has se convierte bien pronto en un mugiente alboroto, en un
juramento... El estruendo que se oye ininterrumpidamente durante 35 días hasta llegar a
Santa Fé es tan molesto como el pisoteo de los remeros sobre el toldo, que pisan tan
fuertemente que a menudo amenazan traspasarlo. Nuestros perros necesitaron muchos
días para acostumbrarse a este descomunal estruendo. Sus ladridos y sus aullidos
aumentaban el escándalo.
Es sorprendente que este trabajo del río en lugar de afectar la salud, robustece. Todos
los remeros son de una fuerza hercúlea, comen enormemente, siempre están de buen
humor y tiene el pecho arqueado, muy ancho y bien desarrollado. El eterno gritar, y el
respirar profundo durante el apoyarse en los remos, en 20 años de trabajo
ininterrumpido, hace que los pulmones de estos hombres se ensanchen
admirablemente, las costillas se vuelven más ágiles y el esternón más suelto... Yo
opinaría que un anatomista podría diferenciar el aparato respiratorio de un remero del río
Magdalena de cualquier otro individuo. El boga va completamente desnudo, tiene los
pies siempre húmedos (continuamente se lava y se humedece la parte de la cubierta
donde pisan, para sacar la tierra y las ramas que caen de la orilla...) El boga trabaja
desde las 5 de la mañana hasta las 6 de la tarde, de lo cual se descuentan 5/4 de hora
para el desayuno y ½ para el almuerzo. La mayoría pasa la noche sin dormir, en lugares
donde los mosquitos son abundantes y muy venenosos. (Pinto, Chilloa, Tamalameque...)
Puesto que ellos se beben todo el sueldo ganado y pagado por anticipado antes del
inicio del viaje, sólo los más ordenados y los más ahorrativos tienen un toldo, una
especie de talego, o carpa. Se tiende una cuerda de árbol a árbol a 2 pies del suelo. A
esta cuerda está amarrado un saco, que sólo está abierto a todo lo largo por un lado.
Debajo de este saco se acuesta el boga sobre una estera de paja. El borde del saco se
mete en todas partes debajo de la estera; la parte superior del saco se estira dentro con
1 estaca de madera. Una invención muy significativa: el toldo forma un tonel de lienzo.
Pero la mayoría de los bogas yacen desnudos sobre el suelo, a merced de los zancudos
ávidos de sangre.
Texto en PDF
Site con Imagen
DIARIOS DE HUMBOLDT EN COLOMBIA
ubicar grandes poblaciones, pensando en un comercio futuro, se radicaron en los
grandes caseríos de los indios. Por eso surgieron grandes ciudades donde uno menos lo
espera en Santa Fé, Caracas, sobre los terrenos más accidentados. Los recién llegados
aprendieron a construir las casas de los indios, aprendieron su cocina, a preparar jugos
fermentados, a dormir en hamacas, a sentarse en las sillas curiosamente reclinadas y
bajas, en butacas, a hacer ollas sin torno, a cocinar sin horno, a construir canoas; ellos
aprendieron que quemar los cultivos significa que se puede vivir sin sembrar, pues la
naturaleza produce todo por si misma ... Ellos impidieron con la intolerancia religiosa y
las leyes, el progreso espiritual de la cultura, la espontaneidad del indio, ellos impidieron
que, entre ellos mismos, una antigua y culta sociedad (Inca), hubiera despertado a las
demás de su sopor por medio de guerras, y ellos mismos, los españoles, no
compartieron absolutamente nada de su propia cultura europea, ya de todas maneras
15
reducida, —no introdujeron ni el torno alfarero, ni el arado, ni el horno para quemar la
cerámica.
Puesto que el bosque en Turbaco está por todas partes tan cerca, en tiempo de lluvia se
padece enormemente a causa de los zancudos, lluvia ... el pueblo también está lleno de
culebras, tan grandes que hasta comen gallinas. Todas las noches los murciélagos
provocan un atroz alboroto, porque las culebras trepan al techo de nuestra casa, se
deslizan en el cuarto y persiguen a los murciélagos. En Europa se aterraria uno
seguramente, ante la sola idea, tampoco es aquí raro como en la Provincia de Cumaná,
que de noche caigan culebras del techo en la hamaca o en la cama. Aquí la larga
costumbre familiariza con todos los peligros.
ALEXANDER VON HUMBOLDT EN COLOMBIA
EXTRACTOS DE SUS DIARIOS [pdf]
LANDSAT PROJECT
Banda Aceh - Tsunami Before and After
More Information
Mount St. Helens, Washington
More Information
Byrd Glacier, Antarctica
Featured Image
Main Gallery
Change Over Time
Interactive Map
Earth as Art
EROS Data Center
EDC Image Gallery Collections
A special collection of images that record events of historic significance, beautiful sights or images that stir the imagination. Earth As Art Collection
|
|
|
|
http://edcw2ks15.cr.usgs.gov:8090/imagegallery/silverstream/pages/pgCollectionDisplay.html
The Earth Resources Observation Systems (EROS) Data Center (EDC)
Data Availability
Data searching and ordering may be performed through a variety of information management systems and interfaces, including:
USGS Global Visualization Viewer
- The USGS Global Visualization Viewer (GloVis) is a quick and easy online search and order tool for selected satellite data. GloVis provides greater data availability, allowing a researcher mosaic visual access to browse images from the Landsat 7 ETM+, Landsat 4/5 TM, Landsat 1-5 MSS, MRLC, and Landsat Orthorectified data sets, as well as Aster TIR and Aster VNIR browse images from the DAAC inventory.
- USGS's Earth Explorer data discovery and access tool is the replacement information system for the Global Land Information System (GLIS). All of the searchable data sets found within GLIS will be migrated to Earth Explorer this year. The new Earth Explorer functionality includes a secure credit card/e-commerce system and cross-inventory search capabilities that greatly expand the data discovery and access tools USGS can offer to it's customers.
- Photo Finder is a World Wide Web-based, quick-search tool for locating and ordering photographs from the USGS' National Aerial Photography Program.
- Map Finder is a World Wide Web-based, quick-search tool for locating and ordering 7.5-minute (1:24,000-scale) USGS maps of the conterminous United States.
- The EOS Data Gateway is a NASA World Wide Web-based query system. This information management system provides information on a variety of data sets, including documentation, image browse (depending upon the data set), and ordering services.
Wooster Collective : A Celebration of Street Art
COLLECTIVE \Col*lect"ive\: done by or characteristic of individuals acting together; "a joint identity"; "the collective mind"; members of a cooperative enterprise
WOOSTER: a street in Soho, New York
http://www.woostercollective.com/
On June 12th, an amazing artist and architect named Doug Michels, died tragically while hiking near Sydney Australia. He was only 59. Michels was the founding member of Ant Farm, a radical art and design collective. Ant Farm was best known for "Cadillac Ranch", an installation of 10 old Cadillac cars buried nose first into the dirt of Amarillo, Texas. He was also known for creating "Media Burn" a performance art piece where he drove his car (again, a Cadillac) through a pyramid of tv sets. With his collaborator Chip Lord, Michels truly pushed the envelope of counterculture art. He was a true visionary and an inspiration for many artists around the world. We're saddened to hear that he has died.
http://www.woostercollective.com/2003_06_15_newsarchive.html#200437544
Santiago psygeo: "individuels". dans le rue
ciudad de Santiago de Chile
buscando situaciones mediante la deriva y lo vagabundo
la aleatoriedad de los recorridos nos permiten descubrir nuevas situaciones
estamos reuniendo información para crear una base de datos con derivas realizadas en la ciudad de Santiago, con el objetivo de realizar un levantamiento de las situaciones registradas. Esto se traduce en el plano psicogeográfico del gran Santiago, el cual está en creación
estamos apoyando la creación de nuevos grupos de deriva, para completar nuestra base de información y compartir experiencias.
hemos aparecido en la página de glowlab, como un link recomendado, a nivel internacional [junio 2004]
The Place Matters
The Place Matters mission is to foster the conservation of New York City's historically and culturally significant places. These are places that hold memories and anchor traditions for individuals and communities, and that help tell the history of the city as a whole. We are convinced that such places promote the well being of New York's many communities in ways that too often go unrecognized.
Our process begins with surveying New Yorkers to learn about the places they care about. We follow up with educational programs and advocacy to promote and protect these places and others like them.
* Place Matters conducts a citywide survey called the Census of Places that Matter to discover places that evoke associations with history, memory, and tradition. Hundreds of New Yorkers have nominated places to the Census. Amounting to a new knowledge bank, the Census identifies places of public significance and helps us understand how and why "place" is meaningful to people. Explore the Census.
http://www.placematters.net/flash/home.htm
GLOWLAB intro
GLOWLAB's new site
We're excited to announce that beginning in mid-March, Glowlab will be published in the form of a bi-monthly web-based magazine for psychogeographic projects. Our regular members and guest contributors are getting set to bring you fresh psychogeographic adventures in the form of performances, walks, interventions, multimedia/tech-based work and more. Project documentation and related articles will be published in every issue, and we'll offer a running calendar of offline events for public participation. Each issue's publication will be accompanied by a Glowlounge event in NYC where contributors will present their projects in an informal setting. The Glowlab website will also include a news blog and an online forum to discuss psychogeography.
Culture Jamming
Culture Jamming - a War on Brands
The Adbusters Media Foundation (AMF) describe themselves and their goals like this; "We are a global network of artists, writers, students, educators and entrepreneurs who want to launch the new social activist movement of the information age. Our goal is to galvanize resistance against those who would destroy the environment, pollute our minds and diminish our lives. .. We want a world in which the economy and ecology resonate in balance. We try to coax people from spectator to participant in this quest. We want folks to get mad about corporate disinformation, injustices in the global economy, and any industry that pollutes our physical or mental commons."(14) AMF publishes the quarterly magazine "Adbusters" and the website www.adbusters.org, as well as offer its services through the advertising agency Powershift, which claims only to take on campaigns for organisations with goals corresponding to AMFs own. Kalle Lasn runs AMF, and has recently published "Culture Jam" to explain the movement and give instructions in how to live an uncommercialised life.
The Adbusters magazine is like an exquisitely wrapped piece of barbed wire. Thick paper, stylish visual layout; like the jammed advertisements it resembles something it's not - a glossy fashion or lifestyle magazine. Open it, and the barbed wire's sting is found in articles that seek to expose the underlying tactics and tools used when promoting brands or expound on brands' dangerous influence. The just as stylish website contains, apart from Adbusters magazine excerpts, information on AMF campaigns, such as the annual TV-turnoff week, and coverage on other culture jamming activities.
Inspiration - a Line of Revolutionaries
Lasn cites the French avant-garde group The Situationists as his inspiration. As a movement existing in the 50s and 60s, it was critical to the influence of the modern media culture, or what they called the spectacle of modern life. This omnipresent phenomenon, everything from billboards to art exhibitions to TV, refused human beings the experience of the authentic(15). It had kidnapped our real lives. Kalle Lasn of The Media Foundation, a Canadian-based culture jamming organisation, uses this line of rhetoric in justifying an attack on commercial brands when he says: "Culture jamming is, at root, just a metaphor for stopping the flow of spectacle long enough to adjust your set." or "..breaking the syntax, and replacing it with a new one. The new syntax carries the instructions for a whole new way of being in the world."(16)
The final goal is a cultural revolution, or in Lasn's words, "an about-face in our values, lifestyles and institutional agendas. A reinvention of the American dream."(17) He sees the current culture jamming movement as part of a "revolutionary continuum that includes, .. , early punk rockers, the 60s hippie movement, ..the Situationists.., whose chief aim was to challenge the prevailing ethos in a way that was so primal and heartfelt it could only be true."(18) The revolution depicted by Lasn is one where the media-consumer trance is broken, the power of corporations seriously weakened and authenticity rediscovered. In fact, this also places culture jammers on a continuum of youth rebelling against the status quo, where the young rebel against the old and established before they fade into complacent middle age and in turn are challenged by the next generation of youth.
Détournement
The culture jammers of today borrow more from the Situationists, and more specifically Guy Debord, when they speak of détournement as their main tool. The action of détournement means to lift an image, message or artefact out of its context to create a new meaning(19). The most advanced culture jams are counter-messages that mimic the corporation's own method of communication, and sends a message, a subvertisement, starkly at odds with the one originally intended. Often, but not always, the brand name or logo is slightly altered, but the visual recognition is still assured. The Nike parody at the top of page 1 is a good example of this. The culture jammers call this "a re-routing of images to reclaim them and to devalue the currency of commercial images"(20). The Billboard Liberation Front jams advertisement billboards, like the simple, but powerful jam on Exxon that appeared just after the 1989 Exxon Valdez oil spill, "Shit happens - New Exxon" or on a billboard originally advertising Gordon's Gin, "Gordon's Gin - It Fucks You Up".
Using Saussure's framework, this can be explained as adding negative messages to the sign's signifier, and the goal is that consumers will include these messages when they go through their sensemaking cycles. Promotion transfers meaning on to a product from the outside(21) and it is this process that the culture jamming seeks to enter, by jamming the original coherence between the message sent through product design, packaging and promotional messages. The acts of culture jamming are thus intended to throw a spanner into the integrated system of production/promotion which, by the corporations, are deployed together in a mutually referring and self-confirming way.
http://www.anthrobase.com/Browse/Aut/index.html
24.3.05
“Turismo Subterráneo por el Centro de Bogotá”
| |
Estos bogotanos fueron turistas en su propia ciudad, durante "Turismo subterráneo en el Centro de Bogotá". Roger Triana / Código de Acceso |
Marzo 7 de 2005
Más de 100 personas participaron en “Turismo Subterráneo por el Centro de Bogotá”
El recorrido se hizo el pasado 5 de marzo por la carrera décima, entre las calles 6ª y 26.
Las calles del centro de Bogota fueron tomadas el pasado sábado 5 de Marzo por un grupo de más de cien personas, que se dieron cita a las afueras del Planetario Distrital con el propósito de visitar ciertos lugares “invisibles” del centro de Bogotá.
La caminata, organizada por el Museo de Bogotá, forma parte de la exposición “Ciudad (in) visible y fue liderada por Ómar Delgado y Johan Cristancho, dos jóvenes diseñadores de la Universidad Nacional. La finalidad del recorrido, según explicaron, era identificar y dar a conocer varios puntos anti turísticos de la ciudad.
Aunque la idea del tour era visitar 48 lugares ubicados en el mapa que realizaron los diseñadores, solo se pudo visitar siete puntos, pues el grupo resultaba demasiado numeroso para alcanzar a cubrir toda la ruta.
Finalmente, el recorrido incluyó el club de billares Londres (Cra. 7ª # 21-94), el pasaje La Macarena (entre la calle 19 # 8-62 y la calle 20 # 8-57), el centro comercial Galaxcentro (Cra. 10ª # 17-67), el centro comercial Caravana (calle 12 # 9-68), el pasaje Rivas (calle 10ª con Cra. 10ª), el Mundo de la Calcomania (Cra. 10ª # 5-64) y el sobandero El Tigre (calle 6ª con Cra. 12).
Los turistas no desaprovecharon la oportunidad para registrar con sus cámaras de video y fotografia una ciudad que muchos ciudadanos desconocen, por miedo o prejuicio. Para obtener más informacion, visite www.antituristico.tk.
ROGER TRIANA
Código de Acceso - Bogotá
http://eltiempo.terra.com.co/educ/CODACC/ca_vida/marzo05/ARTICULO-WEB-_NOTA_INTERIOR-2001055.html
La calle. Espacio geográfico y vivencia urbana
Título:
La calle. Espacio geográfico y vivencia urbana en Santa Fe de Bogotá (1998)
Autor:
Vladimir Melo Moreno
Descripción:
Esta obra aborda al planeta calle y la leyenda urbana a través de la historia de la ciudad en general y de Bacatá, en su singularidad y tránsito intermilenario. Realiza una reflexión cabal de la sociedad excluida y excluyente, del poder, el control del espacio, la negación de la vida, el esfuerzo realizado por quienes mantienen la urbe en la miseria; así como de la política y las festividades, la viivienda y los hogares construidos entre la planificación y la identidad de la vida. Su autor , a partir de una propuesta teórica sólida y metodológicamente renovada, sostiene que la construcción del espacio es la construcción misma de la sociedad, con sus tensiones y conflictos.
COLECCIÓN OBSERVATORIO DE CULTURA URBANA
ciencia nomada y compagnon gótico
Ciencia Nómada vs. Ciencia Real o Ciencia Imperial
Existe un tipo de ciencia, o un tratamiento de la ciencia, difícilmente clasificable, y cuya historia tampoco es fácil de seguir. No son "técnicas", según la acepción habitual. Tampoco son ciencias en el sentido real o legal establecido por la historia.
- Su modelo es hidráulico
- Es un modelo de devenir y heterogeneidad
- De la línea al flujo, de la turba al turbo
- Es un modelo problemático, y ya no teoremático: las figuras solo son consideradas en función de los afectos que se producen en ellas, secciones, ablaciones, adjunciones, proyecciones. Mientras que el teorema es del orden de las razones, el problema es afectivo, e inseparable de las metamorfosis, generaciones y creaciones de la propia ciencia.
Diríase que toda ciencia nómada se desarrolla excéntricamente, y que es muy diferente de las ciencias reales o imperiales. Es mas, esa ciencia nómada no cesa de ser “bloqueada”, inhibida, o prohibida por las exigencias y las condiciones de la ciencia de Estado. Arquímedes, vencido por el Estado romano, deviene un símbolo. Pues las dos ciencias difieren por el modelo de formalización, y la ciencia de Estado no cesa de imponer su forma de soberanía a las invenciones de la ciencia nómada; solo retiene de la ciencia nómada aquello de lo que se puede apropiar, y, con el resto , crea un conjunto de recetas estrechamente limitadas, sin estatuto verdaderamente científico, o simplemente lo reprime y lo prohíbe.
Hay un ritmo mesurado, cadencioso, que remite a la circulación de un río entre sus márgenes o a la forma de un espacio estriado; pero también hay un ritmo sin medida, que remite a la fluxión de un flujo, es decir a la forma en la que un fluido ocupa un espacio liso.
Los trabajos de Anne Querrien permiten localizar dos de esos momentos, uno con la construcción de las catedrales góticas en el siglo XXll, otro con la construcción de los puentes en los siglos XVlll y lXX.
Su compagnon, el monje albañil Garin de Troyes, invoca una lógica operatoria del movimiento que permite al "iniciado" trazar, luego cortar los volúmenes en profundidad en el espacio, y hacer que "el trazo produzca la cifra". No se representa, se engendra y se recorre.
Al plano sobre el suelo del compagnon gótico se opone el plano metrico sobre papel del arquitecto exterior a la obra. Al plan de consistencia o de composición se opone otro plan, que es de organización y de formación. A la talla por corte a escuadra de las piedras se opone la talla por paneles, que implica la construcción de un modelo reproducible. No solo se dira que ya no se necesita un trabajo cualificado: se necesita de un trabajo no cualificado, una descualificación del trabajo.
URBANOLOGY
Ciudad Bolivar is the poorest neighborhood of Bogota, Colombia. We organized a trading places conference there last year. Ciudad Bolivar was definitively what impressed me the most in Bogota. It is a place full of life and with a real potential for becoming a great neighborhood. However, a very high percentage of the population live in misery and social problems are deep. One thing is certain, Ciudad Bolivar is growing and consolidating horizontally and vertically. |
- Nomadology is an experiential journey into a practical philosophy of life. The concept is adapted to the hypertextual enironment of the internet. Makes your own way through the concept by clicking on the words that inspire you. In this labyrith of links of images you can get lost or on the contrary find the path to a longer journey.
- http://www.nomadology.com
nomadology
DESIRE
"We are bored in the city, there is no longer any Temple of the Sun"
--- Ivan Chtcheglov
"The street, the neighbourhood, the city should stimulate colour, fantasy, emotion, communication and harmony"
--- Ernest Mandel
The Nomadic Subject and Nomadology
Deleuze and Guattari identify the potential for resistance in this process of deterritorialization and reterritorialization. Importantly, this may be a consequence of either an individual’s reflexivity or the actions of another. Either way, it can provide what they call (1988: 9) a line of flight by which the BwO escapes from a territorialization. Often the de-territorialization is momentary and perhaps inconsequential: the BwO moves just a little from its previous position before re-territorializing in a new patterning. At other times, it may be substantial and life-changing, a line of flight which carries the BwO into unimagined realms of possibility and becoming-other. To give two examples: a patient’s BwO may be de-territorialized by the health care worker or friend who treats them as something more than a collection of pathologies; the child’s BwO may be deterritorialized (and reterritorialized) by the adult who treats her as an equal.
Such lines of flight can lead to what Deleuze and Guattari describe as nomadic subjectivity. All deterritorializations carry the trace of the nomadic in them, but Deleuze and Guattari distinguish between relative and absolute deterritorialization (Deleuze and Guattari 1988: 55). Because the relation between a person and her environment is dynamic and challenging, movements of deterritorialization and reterritorialization are commonplace: part of the daily fabric of existence, part of the unfolding and becoming-other character of life and death, health and illness. Deterritorialization can be seen clearly in relation to sickness and mortality. Thus a risk to health from some environmental factor leads to a change in behaviour; an illness or impairment forces a person to adapt and exploit unused potentialities. In each case there is relative deterritorialization of the BwO. But these relative deterritorializations, even if they are very rapid or very extreme, rarely (perhaps never) result in an absolute line of flight, the absolute deterritorialization of the BwO which Deleuze and Guattari call nomadism.
This metaphor of the nomad exemplifies absolute deterritorialization. Nomads may follow customary paths, but the points along the way possess no intrinsic significance for them. They do not mark out territory to be distributed among people (as with sedentary cultures), rather people are distributed in an open space without borders or enclosures. Nomad space is smooth, without features, and in that sense the nomad traverses without movement, the land ceases to be other than support. Unlike the migrant, the nomad does not leave land because it has become hostile: rather she clings to the land because it is undifferentiated from other spaces she inhabits (Deleuze and Guattari 1988: 380-1).
Nomadism is not just a life-style choice, however. Deleuze and Guattari (ibid: 23) see nomadology as an alternative approach to understanding the history of civilisation. Traditionally, history has been written from the point of view of the sedentary, from which has grown all the apparatus of the State, including ‘state philosophy’ (Massumi 1992: 4-5), the official version of how to live and die. Nomadology - in contrast -- multiplies narratives; creating an uninterrupted flow of deterritorialization which establishes a line of flight away from territories, grand designs and monolithic institutions. Needless to say, this is not something which is achieved once and for all, there is always another and another deterritorialization ahead.
Thus nomadism must be thought of not as an outcome but as a process, as a line of flight which continually resists the sedentary, the single fixed perspective. Again recall that Foucault (1977: 148) spoke of the body completely imprinted with history -- that is, the forces of the social. Nomadology sets itself in opposition to this inscription: nomad subjectivity is one free to roam, untrammelled by the territorializations of power, and free to resist. As such, a commitment to deterritorialization and the nomad is intrinsically political, always on the side of freedom, choice and becoming, always opposed to power, territory and the fixing of identity.
Nomadology: The War Machine (M.I.T. review)
Nomadology: The War Machine
Gilles Deleuze and Felix Guattari
In this daring essay inspired by Nietzsche, Gilles Deleuze and Felix Guattari redefine the relation between the state and its war machine. Far from being a part of the state, warriers (the army) are nomads who always come from the outside and keep threatening the authority of the state. In the same vein, nomadic science keeps infiltrating royal science, undermining its axioms and principles. Nomadology is a speedy, pocket-sized treatise that refuses to be pinned down. Theorizing a dynamic relationship between sedentary power and "schizophrenic lines of flight," this volume is meant to be read in transit, smuggled into urban nightclubs, offices, and subways.
Deleuze and Guattari propose a creative and resistant ethics of becoming-imperceptible, strategizing a continuous invention of weapons on the run. An anarchic bricolage of ideas uprooted from anthropology, aesthetics, history, and military strategy, Nomadology carries out Deleuze's desire to "leave philosophy, but to leave it as a philosopher."
Gilles Deleuze (1925-1995) was Professor of Philosophy at the University of Paris VIII, Vincennes/Saint Denis.
Felix Guattari is the author of The Molecular Revolution and Chaosmosis and coauthor (with Gilles Deleuze) of Anti-Oedipus and A Thousand Plateaus.
Welcome to NomadInstitute
Welcome to NomadInstitute
german version: NomadInstitutgerman InNo webpage
moments Freakfrachter
No Action without Reflection
No Reflection without Action
we are a swarm of people, trying hard to stay in contact, learn, communicate and have fun. At this institute we want think and create, organise events and do some workshops
and of course:
present our current projects:
IllegalTourists | ThinkTank
events to come:
...
Workshop
pranksters and clowns at TheLaboratoryOfInsurrectionaryImaginationHistory:
events 2004: NomadiCamp | RawWar | FreakFrachterMutantenLabor | CampTipsy | AlexMauer | AutonomousSpaces at London ESF | MauernProjektionen | ReiseFreiheitevents 2003: BoundariesToBridges | FreakFrachter | InnoKongress | ParanoidTimes
coordination: FFML DeKoLicht | TeamTreffen | MutantWorkers
contact: team | subscribe mailinglist | admin
also visit: memenet.de
who or what is the MemeNet ?
to be up to date: wiki-rss and image-gallery-rss